När du debuterat som författare behöver vara med och marknadsföra din bok. Bara i Sverige ges det ut tio tusentals nya böcker varje år vilket innebär att du som författare behöver jobba med marknadsföring för få nya läsare.
Det finns många sätt som man kan jobba med marknadsföring. Jag vet att många författare inte gillar tanken på att marknadsföra sig själv eller sin bok, men den krassa sanningen är att det behövs om du vill få fler läsare än dina nära och kära. I den här artikeln går jag igenom tre saker som du kan göra redan idag för att marknadsföra din bok.
1. Bygg ett personligt varumärke som författare
Marknadsföring handlar inte bara om sälj, det handlar också om dig som författare och ditt personliga varumärke. Genom att bygga upp en följarbas och visa upp dig och din bok ökar du chanserna för att någon ska köpa den.
Några sätt du kan bygga ett varumärke som författare är genom att skapa ett konto på valfri social media och posta där regelbundet. Det behöver inte vara ett författarkonto där du bara pratar om skrivande utan kan lika gärna vara ett bookstagram-konto om du gillar att läsa. Poängen är att du delar med dig av dig själv, du är personlig (utan att nödvändigtvis vara privat) vilket gör att du bygger en relation till dina följare. Det är viktigt att du inte bara postar om din bok, utan även delar med dig av annat.
En person som gör det här väldigt bra, enligt mig, är Gabriella P. Kjeilen som jag upptäckte genom podden Livet som författare. Hon finns i flera kanaler och bjuder på sig själv, vilket gör att jag blir nyfiken på böckerna hon skrivit.
Jag själv jobbar aktivt med mina sociala medier bland annat genom att posta varje dag på Instagram och TikTok. Läs mer om hur man kan marknadsföra sig på Instagram här.
2. Få recensioner och se till att synas på bokbloggar
Rekommendationer och ratings är något många tittar på när de funderar på om de ska köpa en bok. Ett sätt att nå ut med boken är genom att erbjuda bokbloggar eller bookstagram-konton en gratis bok. Förhoppningsvis läser de boken och postar en ärlig recension online.
I Joanna Penns bok How To Market a Book skriver hon att man kan lägga till några rader i slutet eller på baksidan av boken om att läsare gärna får lämna en recension. Hon skriver också att det inte är ovanligt att författare ber sin befintliga läsarkrets att recensera boken online.
Jag själv tryckte upp bokmärken för min debutroman där jag bad läsare recensera den online och hade en länk till min hemsida på baksidan. De som kom på releasefesten eller som köper böcker direkt av mig får ett bokmärke på köpet. Jag har fått några recensioner online och hoppas få fler.
“Strategy is deciding what you want to do, and perhaps more importantly, what you don’t want to do.” Joanna Penn, How To Market a Book
3. Använd betald marknadsföring
Jag förstår att det här med betald marknadsföring kan verka läskigt för någon som aldrig gjort det förut. Jag som dagligen jobbar med marknadsföring har absolut en fördel när det kommer till det här, men algoritmerna förändras hela tiden vilket innebär att även jag ofta känner mig som en nybörjare.
Genom betald marknadsföring har du möjlighet att nå ut till nya människor och det behöver inte kosta skjortan. Bilden nedan boostade jag på instagram när jag hade en tävling där jag lottade ut ett signerat exemplar av min bok.
För den som är helt ny med betald marknadsföring rekommenderar jag att du börjar i liten skala. Om du exempelvis har ett författarkonto på instagram kan du boosta inlägg eller köpa annonsering på samma platform. Rikta in dig på den målgrupp som din bok har eller gå brett mot människor som gillar att läsa.
Inom marknadsföring finns det något som heter säljtratten. Beroende på vad du vill med din marknadsföring så kan du jobba med olika strategier. Nedan har jag punktat upp en förenklad säljtratt för en författare på instagram.
Awareness (kännedom) – Nå ut till nya potentiella läsare, bygg varumärke och kännedom.
Activation (intresse) – Få personer att bli intresserade av dig eller boken eller få dem att följa dig på sociala medier.
Conversion (konvertering) – Personen köper din bok eller lyssnar på din ljudbok.
Om du vill att någon ska köpa din bok kommer du behöva jobba uppifrån och ner. Börja med kännedom, när personer känner till dig kan du försöka få dem intresserade och först efter det kan du jobba med konvertering.
Ett avslutande tips är att kolla på din statistik. Vilka poster på dina sociala medier når ut till flest personer eller lockar flest nya följare? Vilka annonser presterade bäst? Vilken åldersgrupp gick annonsen bäst i?
Kolla även hur andra författare jobbar med sin marknadsföring och sitt personliga varumärke. Inspireras och hör av dig till dem och fråga hur de gör. Jag har haft andra författare som hört av sig till mig och frågat hur jag kommer på ideér till reels till exempelvis.
Comments