Det publiceras över en miljon böcker varje år. Ändå lyckas vissa författare konsekvent nå fram till sina läsare och bygga en lojal följarskara. Hemligheten? Ett starkt personligt varumärke. Här är din guide till att bygga ett författarvarumärke som får människor att välja just dina böcker.
Varför traditionell marknadsföring inte längre räcker till
Förr räckte det med en bra baksidestext och några recensioner för att sälja böcker. Idag söker läsare en djupare koppling med författaren bakom verket. De vill veta vem du är, vad du står för och varför de ska investera sin tid i just dina berättelser. Sen konkurrerar du som författare inte bara med andra författare längre, utan även med sociala medier, tv-serier och andra aktiviteter som den potentiella läsaren kan tänkas vilja göra istället för att läsa.
Vad är egentligen ett författarvarumärke?
Ditt författarvarumärke är mer än bara ditt namn på en bokomslag. Det är:
den känsla läsare får när de tänker på dig
de förväntningar de har på dina böcker
den unika röst du använder i all kommunikation
det löfte du ger dina läsare.
De tre pelarna i ett starkt författarvarumärke
1. Autenticitet
Det vanligaste misstaget jag ser författare göra är att försöka vara någon de inte är. Din största styrka är din äkthet. Om du är dig själv kommer du också orka jobba med ditt varumärke över tid.
2. Tydlig positionering
I en värld av oändliga val måste du kunna svara på frågan: "Varför ska någon läsa just dina böcker?"
Din positionering bör definiera:
vem du skriver för
vilka problem du löser eller behov du fyller
vad som gör ditt perspektiv unikt
vilken typ av upplevelse läsaren kan förvänta sig.
3. Konsekvent närvaro
Ett starkt varumärke byggs över tid genom konsekvent kommunikation på rätt plattformar. Det handlar om att vara med och skapa bilden som andra har av dig, trots att de inte känner dig privat.
Hitta din unika författarröst
Din författarröst är inte bara hur du skriver i dina böcker - det är din röst i:
sociala medier
nyhetsbrev
blogginlägg
intervjuer
personliga möten.
Övning: Ta fram fem ord som beskriver hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas. Använd dessa som guide i all din kommunikation.
Vanliga fällor att undvika
Att försöka tilltala alla
Att vara inkonsekvent i kommunikationen
Att kopiera andra författares varumärken
Att glömma bort det personliga i branding
Bygg din varumärkesplattform
Ett starkt författarvarumärke behöver en solid grund. Här är de viktigaste byggstenarna:
En professionell författarhemsida
En engagerande "Om mig"-sida
Ett regelbundet nyhetsbrev
Strategisk närvaro på sociala medier
En tydlig visuell identitet
Ta kontrollen över ditt varumärke
Redo att börja bygga ditt författarvarumärke? Ladda ner vår gratis essä "Hur författare bygger varumärke".
Accelerera din varumärkesresa
Vill du få experthjälp med att bygga ditt författarvarumärke? Hör av dig så coachar jag dig genom att:
göra en personlig varumärkesanalys
ge dig en steg-för-steg guide till att bygga din plattform
se över dina behov gällande marknadsföring.
Comentários