En välskriven scen driver berättelsen framåt, fördjupar karaktärerna och engagerar läsarna. För att hjälpa dig att skriva bättre scener har jag sammanställt en steg-för-steg guide.
Grunderna i att skriva bra scener
Varje scen bör börja med ett klart och tydligt mål för huvudkaraktären. Detta ger scenen riktning och syfte. Målet kan vara något konkret, som att hitta en ledtråd, eller mer abstrakt, som att vinna någons förtroende. När målet är etablerat måste karaktären möta motstånd eller hinder. Konflikten driver dramatik och spänning i scenen. En scen utan konflikt riskerar att bli platt och ointressant. Varje scen bör sluta med ett bakslag, ett nytt problem eller en konsekvens som driver berättelsen framåt. Det skapar en upptrappning av spänning – vilket håller läsarna engagerade. Det här är också en av grundprinciperna i Lisa Crons scenkort som finns i boken Story Genius.
Det här består en scen av
Författaren Dwight Swain har skrivit boken Techniques of the Selling Writer, i den bryter han ner scener på övergripande nivå i det han kallar scen och fortsättning.
En scen är den aktiva delen av berättelsen där karaktären strävar efter ett mål, stöter på motstånd och slutar med ett utfall som driver berättelsen framåt. Den har följande mönster:
Mål
Konflikt
Katastof
I fortsättningen rreagerar karaktären på utfallet, bearbetar konsekvenserna och planerar sitt nästa drag. Denna del är mer reflekterande. Den har följande mönster:
Reaktion
Dilemma
Beslut
Även om det här mönstret kan verka enkelt så går det att variera i all oändlighet, vilket många författare visat. Sedan behöver du självklart inte följa den här modellen, men men kan göra det. Enligt Swain är det den bästa för att skriva scener som fångar läsaren.
Varje scen har en karaktär vars POV, Point of View, som vi följer. Karatären ska ha ett tydligt mål, följt av en konflikt, och sluta med en katastrof. Detta skapar en naturlig och spännande progression i berättelsen. Men för att göra det hela tydligare bryter vi ner byggstenarna ännu mer.
Mål
Karatkären har ett mål som är tydligt definerat. Anledninen bakom det är att karaktärens mål gör hen proaktiv. Det här driver hens handlingar och beslut framåt. Bara det faktum att karaktären vill något gör att vi som läsare kan relatera till karaktären, även om vi inte gillar den.
Konflikt
Efter att målet har etablerats, introduceras hinder som försvårar karaktärens strävan. Konflikten kan vara intern (inre tvivel, moralisk konflikt) eller extern (en antagonist, en fysiskt hinder). Alla scener behöver innehålla konflikt eftersom läsaren annars blir uttråkad.
Katastrof
Scenen bör sluta med ett bakslag eller ett oväntat hinder som gör att karaktären inte uppnår sitt mål, eller uppnår det men till ett högt pris.
Men nu då, är vi klara? Nej, nu har vi fortsättningen kvar. Reaktion, dilemma och beslut är lika viktigt som de första tre delarna för att skapa en bra scen. Utan dem tappar scenen lite av sin funktion.
Reaktion
Karaktären upplever en omedelbar emotionell reaktion på det som har hänt. Denna reaktion kan vara allt från chock, ilska, sorg till lättnad beroende på vad katastrofen var.
Dilemma
Karaktären står inför ett val eller en ny situation där hen måste omvärdera sin strategi. Detta är ett kritiskt ögonblick som kan visa karaktärens djup och komplexitet. Det är bra om din läsare får en anledning att känna sig orolig här, eftersom det får den att vilja fortsätta läsa.
Beslut
Slutligen gör karaktären ett beslut om vad de ska göra härnäst, vilket leder till nästa scen.
Källor för vidare läsning
Techniques of the Selling Writer, Dwight V Swain
Scene & Structure, Jack Brickham
The Science of Story Telling, Will Torr
https://www.advancedfictionwriting.com/articles/writing-the-perfect-scene/
Comments