MRU, Motivation Reaction Units, är ett verktyg som du som författare kan använda för att skapa mer spänning och laddning i dina berätttelser. Under Stockholm Writers Festval höll författaren A. Y. Chao en föreläsning om hur hon använder MRU i sina berättelser och i den här guiden kommer jag gå igenom MRU steg-för-steg.
Guiden innehåller följande:
Varför ska du använda MRU?
En av de viktigaste ingridienserna för att fånga en läsare är att kroka tag i den så att den upplever berättelsen som spännande. Det här är också någonting som är svårt att ådstakomma. Det går att göra genom att skriva intressanta karaktärer, använda sig av berättarstruktur eller scenkort. Men du kan också göra det genom att använda MRU-metoden. Den här metoden hjälper dig också skriva en mer koherent berättelse eftersom sakerna som händer får en reaktion.
Vad är en berättelse?
En berättelse är en strukturerad redogörelse för händelser, karaktärer, och handlingar som förmedlas för att underhålla, informera eller undervisa. Vi människor har använt oss av berättelser genom alla tider.
“A story is about how the things that happen affect someone in pursuit of a difficult goal, and how that person changes internally as a result.”
Skriver Lisa Cron i boken Story Genius.
Vad är Motivation Reaction Units?
MRU är ett sätt att jobba med orsak och verkan. Det handlar om att få till de små delarna i dina scener.
Motivation
Är någonting externt som händer vilket din karatkär ser eller upplever. Det är externt och objektivt.
Reaktion
Innebär att din karaktär reagerar på den externa händelsen (motivationen). Det här är mer komplicerat än själva motivationen eftersom din karaktär kan reagera på flera olika plan.
Känsla: Ofrivillig känlsomässig reaktion på det som hänt.
Instinktiv: Fysisk reation som karaktären kan kontroller. Hen kanske vill springa där ifrån.
Medveten: Det vi säger eller sättet som vi agerar. Även tankar kan vara en medveten reation.
Exempel på MRU i litteratur
MRU kan användas för att skapa kompexa karaktärer, opolitliga berättarröster, backstory, världsbygge, undertext eller spänning.
Början av kapitel 2, Da Vinci koden, av Dan Brown
(Motivation) Knappt två kilometer därifrån linkade den storvuxne albinon Silas in genom grinden till det påkostade boningshuset på rue La Bruyère. Nitarna på cilice bandet som han bar kring låret trängde in i skinnet, och (känlsa)ändå var hans själ uppfylld av tillfredsställelse över att han tjänat Herren.
(Tanke)Smärta är av godo.
Även om den instinktiva reaktionen inte är med i klartext i stycket ovan förstår vi som läsare att Silas har ont av att bära cilice bandet runt låret.
Vill du lära dig mer om MRU rekommenderar jag att du läser boken Techniques of the Selling Writer av Dwight Swain.
Comments